ישוב
סוג הדירה
חווית המגורים
מס' חדרים
איפוס
חיפוש דירה
חיפוש דירה
The Magazine

מנכ"ל ICR מורדי שבת מסכם את 2023 ומעריך: השנה הבאה תיראה אחרת

שנת 2023 הסתיימה, ונראה שמעטים האנשים בישראל שמצטערים על כך. ובכל זאת, רגע לפני שאומרים לה שלום ולא להתראות, שוחחנו עם מנכ"ל ICR, מורדי שבת, וביקשנו לשמוע ממנו על השנה שחלפה מנקודת מבטו כיזם נדל"ן, וכן על ציפיותיו ותחזיותיו לשנה האזרחית שבפתח.

מורדי, 2023 לא היתה פשוטה. מהם הקשיים העיקריים שיזמי הנדל"ן התמודדו איתם?
"2023 אכן היתה אחת השנים היותר מאתגרות בשוק הנדל"ן בכלל ובשוק הנדל"ן למגורים בפרט. היא התאפיינה בהמשך העלאות הריבית שהתחילו באמצע 2022, דבר שהביא להתייקרות דרמטית של המשכנתאות ולהאטה בקצב המכירות. חוסר היציבות החברתית כתוצאה ממהלכי הרפורמה המשפטית הביא גם הוא את הישראלים לבצע פחות עסקאות גדולות. לקראת הרבעון האחרון של השנה כבר התחלנו לראות את האור: המכירות החלו להתאושש וקצב האינפלציה התחיל לרדת, והיה נדמה שאוטוטו הריבית תרד והקונים יחזרו בהמוניהם לשוק. אבל אז כמו שאנחנו יודעים פרצה המלחמה ועצרה את הכל, כשאתרי הבנייה נסגרו ומרבית כוח האדם של ענף הבנייה עזב את הארץ או שלא אושר לו להיכנס אליה".

איך הטלטלות בשוק, ובעיקר המלחמה בדרום, תפסו אתכם ב-ICR?
"ברמה היומיומית, אנחנו ב-ICR מרגישים היטב את המלחמה. חלק מהעובדים שלנו מגויסים למילואים, אחרים מתנדבים לסייע למפונים ולחלקאים, בין אם באופן מאורגן על ידינו ובין אם באופן עצמאי, תוך תמיכה ועידוד מלאים שהם מקבלים מהחברה. עם זאת, ברמה העסקית או הכלכלית, הפגיעה שגרמו האירועים השונים ל-ICR היתה מתונה מאוד. כמובן שלא צפינו את מה שיקרה פה, אבל כחלק מתפיסת העולם והד.נ.א של החברה תמיד היינו מוכנים ליום סגריר. זה אומר למשל שרוב הפרויקטים שלנו שווקו מבעוד מועד והמכירות הסתיימו זה מכבר. מאחר שאנחנו מוכרים את הדירות שלנו בקצב מאוד גבוהה ונותנים 'בוסט' מכירתי רציני של 70%-80% מהדירות בתחילת כל פרויקט, אנחנו פחות חשופים ל'שינויים במזג האוויר'. למעשה, השפעת המלחמה על פעילותה הנדלנית של החברה ניכרה רק בפרויקט אחד – פרויקט EVE, השלב השני במיזם פארק צפון היוקרתי – שם הוחלט לדחות את השקת הקמפיין לתחילת 2024. לכן, מסביר שבת, "לא נאלצנו לממש נכסים או להוציא עובדים לחל"ת כמו יזמים אחרים, או לחילופין להוריד מחירים ולצאת עם מבצעי תשלום שעלולים לפגוע בנו. להיפך, מתוך הבנה שאנחנו חיים במטוטלת תמידית, העדפנו לשמור על רמות המחירים המשקפות את איכות הפרויקטים שלנו, ולא להתפשר רק כדי להגיד לכולם 'הנה מכרנו'".

 

אמרת מטוטלת. מה לדעתך יקרה לשוק הנדל"ן בשנה הקרובה?
"אם מסתכלים על העבר, רואים שכל מלחמה היתה פתח לתקופה של פריחה כלכלית. כבר היום אנחנו רואים שהאינפלציה כמעט ונעצרה, ואפילו שער הדולר חזר לרמתו לפני המלחמה, אחרי שבשבועות הראשונים הוא זינק לשווי של יותר מארבעה שקלים. בנוסף, אם אכן הריבית תרד כמו שסבורים רוב הכלכלנים במהלך השנה הקרובה, הביקושים הכבושים האדירים שהצטברו כאן במהלך השנתיים האחרונות יתפרצו, ויביאו לגל של עליות מחירים.לכך צריך להוסיף את גלי העלייה שצפויים להגיע לכאן ממערב אירופה וצפון אמריקה, כתוצאה מעליית האינטישמיות במדינות שם. מדובר באוכלוסייה עם כיסים עמוקים יחסית, שתתרום גם היא לעליית הביקושים לדירות, במיוחד באזורי הביקוש בהם ICR פועלת. לאור כל אלה, ובתקוה שלא תהיה התפתחות שלילית בגזרה הביטחונית, אני מאמין ששוק הנדל"ן הולך לחזור ובגדול ב-2024, כך שבאופן כללי אני אופטימי".

האינסטגרם שלנו

נוף עירוני או נוף פסטורלי? 
מה אתם באמת יודעים על הקשר בין שווי הנכס לנוף הנשקף ממנו?
ירושלים של זהב, של נדל”ן ושל תקווה. ❤️
ביום ירושלים, אנחנו ב-ICR גאים להיות חלק מתנופת הבנייה המרשימה בבירה, עם פרויקטים חדשים ופורצי דרך, בניהם גם פרויקט PASTORAL המרגש במבואות שכונת עין כרם הציורית.
פרק חדש באוויר!
מוזמנים להכיר את משרד הפרסום Y360, ולשמוע קצת יותר על החשיבה, האסטרטגיה והתהליכים שמאחורי הפקות ומהלכי התוכן שלנו
❤️